آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
سرخط خبرها

آموزش تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

  • کد خبر: ۱۷۸۴۲۰
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
آموزش تهیه رب گوجه فرنگی خانگی
در این مطلب به شما طرز تهیه رب خوشمزه خانگی با فوت و فن هایش را آموزش خواهیم داد.

به گزارش شهرآرانیوز، رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های پر مصرف و محبوب بین‌المللی است که به دلیل رنگ و طعم خوبش در اکثر غذا‌های سنتی ایرانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه شما را با روش‌های طرز تهیه رب به روش خانگی آشنا می‌کنیم.

طرز تهیه رب به روش سنتی

آموزش تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

مرحله اول:

ابتدا گوجه فرنگی‌ها را بشویید وبعد آن‌ها را خشک کنید. سپس گوجه‌ها را چهار یا هشت قاچ کنید و در تشت بزرگ بریزید، روی گوجه‌ها نمک بپاشید و به مدت ۲۴ ساعت زیر آفتاب مستقیم و گرم تابستان بگذارید.

هر چند ساعت یک بار گوجه‌ها را هم بزنید که کپک نزنند و یک رب گوجه فرنگی سالم داشته باشید. تا زمانی که پوست گوجه فرنگی از گوشت آن کاملا جدا شده و گوجه‌ها خوب آب بیندازند. در این مدت یک پارچه توری تمیز روی تشت بیندازید.

مرحله دوم: 

برای این‌که پوست و تخم گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید به یک تشت، یک آبکش و یک صافی نیاز دارید. تشت را زیر آبکش بگذارید و سپس یک بار با آبکش و یک بار با صافی ریز گوجه‌ها را صاف کنید. در این مدت با دست تمیز و شسته شده گوجه‌ها را فشار دهید و چنگ بزنید تا پوست و تخم گوجه جدا شود و آبش گرفته شود و داخل تشت ریخته شود.

مرحله سوم: 

حالا آب گوجه صاف شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. حدود سه ساعت زمان برای پختن رب لازم است. در این فاصله مرتب باید رب را هم بزنید تا ته نگیرد. رب گوجه باید آن‌قدر بپزد تا به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر شود.

در واقع زمانی که رب گوجه شروع به قل زدن کرد و حباب‌های بزرگ که می‌خواهند به اطراف پخش شوند روی آن تشکیل شد، باید مراقب رب باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله چهارم:

در این مرحله از رب گیری خانگی نمک را اندازه کنید و روغن را هم اضافه کنید. وقتی رب گوجه به غلظت مورد دلخواه شما رسید زیر قابلمه را خاموش کنید.  

زمانی که رب گوجه کمی سرد شد، آن را در بطری‌های تمیز و خشک بریزید. بطری‌ها را تا حدی پر کنید که سر هر بطری تقریباً چهار انگشت خالی بماند. بعد از اینکه کاملاً سرد شد، سر بطری را با روغن زیتون پر کنید و با چوب پنبه محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.  

این روش برای فصل تابستان و مناطق بسیار گرم مناسب است و یک رب گوجه آفتابی خوش طعم و خوش رنگ به شما می‌دهد.

طرز تهیه رب گوجه با چرخ گوشت

در این روش لازم نیست گوجه فرنگی‌ها را در آفتاب نگه دارید تا نرم شود. می‌توانید در طرز تهیه رب گوجه به روش جدید و با چرخ گوشت، گوجه فرنگی‌ها را بعد از شستن و خشک شدن با چرخ گوشت، چرخ کنید و عصاره به دست آمده را بجوشانید و رب گوجه درست کنید. این روش را با عنوان تهیه رب به روش فوری هم می‌شناسند.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

برای تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط‌کن می‌توانید گوجه‌ها را به خوبی بشویید و خرد کنید. سپس گوجه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملاً میکس شود. حال می‌توانید گوجه فرنگی میکس شده را داخل قابلمه بریزید تا بجوشد و به یک رب گوجه خوشرنگ و خوش طعم تبدیل شود.

در این روش تهیه رب گوجه فرنگی نیازی به جدا کردن پوست گوجه نیست، زیرا پوست گوجه کاملاً میکس می‌شود و از طرفی طعم و رنگ بهتری به رب گوجه شما می‌بخشد. رب گوجه فرنگی خانگی باید به خوبی بجوشد و به قوام برسد تا هم خوشرنگ شود و هم ماندگاری بیشتری داشته باشد.

نکاتی که باید برای طرز تهیه یک رب خانگی بدانید

آموزش تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

هر ۴ کیلوگرم گوجه فرنگی حدود ۱ کیلوگرم رب گوجه می‌شود. البته این موضوع به نوع گوجه و آبدار و گوشتی بودن آن نیز بستگی دارد. اگر گوجه فرنگی شما آبدار باشد، هر ۵ تا ۶ کیلوگرم از آن ۱ کیلوگرم رب گوجه می‌دهد. گوجه فرنگی‌های گوشتی برای تهیه رب خانگی مناسب‌تر هستند و هر ۴ کیلوگرم از آن ۱ کیلوگرم رب می‌دهد.

برای اینکه رب گوجه قرمز و خوشرنگ شود، از جدا کردن رب که به دیواره دیگ یا قابلمه چسبیده و افزودن آن به عصاره در حال جوشیدن رب گوجه خودداری کنید. این کار باعث تیره و سیاه شدن رب می‌شود. همچنین باید از گوجه فرنگی‌های سالم و خوشرنگ برای تهیه رب استفاده کنید.

پخت رب گوجه فرنگی خانگی حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.

نکات مهم تیره برای تهیه رب گوجه خانگی سالم و خوش رنگ

 در تهیه‌ی رب با چرخ گوشت و مخلوط کن شما می‌توانید علاوه بر درست کردن رب به روش آسان تر، مشکل تلخی رب گوجه را نیز مرتفع کنید چون در این روش ها پوست و تخم گوجه فرنگی گرفته می‌شود و بنابراین مشکل تلخی رب گوجه فرنگی حل خواهد شد.

مهم‌ترین دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی آب موجود در آن است. یکی از روش‌های نگهداری رب خانگی برای این‌که رب کپک نزند باید کاملا حین پخت آب آن تبخیر شود. نشانه تبخیر کامل آب رب گوجه فرنگی این است که وقتی قاشق را در رب فشار می‌دهید آب در قاشق جمع نشود.

رب گوجه فرنگی خانگی، چون مواد نگهدارنده ندارد مستعد کپک زدن است. برای استفاده از رب قاشق کثیف، خیس و مرطوب، چرب یا قاشقی که در دهان زده‌اید به کار نبرید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کپک نزدن رب گوجه فرنگی این است که روی آن را با روغن زیتون یا روغن مایع بپوشانید.

علت سیاه شدن رب گوجه فرنگی استفاده از گوجه بی‌کیفیت و بد رنگ، حرارت دیدن زیاد رب گوجه و ریختن رب گوجه خشک شده و سوخته و چسبیده به دیواره‌های دیگ در رب است.

بهتر است برای تهیه رب گوجه فرنگی از گوجه‌های گوشتی و قرمز استفاده کنید. گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای برای پخت رب مناسب نیستند، چون نازک و بدون گوشت هستند.

یادتان باشد اگر روی رب کپک زد به هیچ وجه با کنار زدن کپک‌ها از باقی‌مانده ظاهرا سالم رب استفاده نکنید. مواد غذایی همیشه از لایه‌های پایینی شروع به کپک زدن می‌کند و قارچ‌ها را در سرتاسر ماده غذایی پخش می‌کنند. 

نمک تا حدود زیادی مانع کپک زدن رب گوجه می‌شود. پس رب گوجه را کمی پر نمک‌تر درست کنید و حین پخت مواد غذایی از نمک کمتری استفاده کنید.

رب گوجه فرنگی خانگی را حتما در یخچال نگهداری کنید و درب آن را محکم ببندید تا امکان کپک‌زدگی آن به حداقل برسد. روش‌های فریز کردن رب گوجه هم برای پیشگیری از کپک زدن رب مناسب هستند.

هر چه زمان پخت رب بیشتر باشد دوام آن برای نگهداری در مدت طولانی بیشتر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->